Saturday 1 January 2011

RM68J urus pelajar Orang Asli - JHEOA

01/01/2011 3:14pm

GUA MUSANG 1 Jan — Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) telah memperuntukkan sebanyak RM68 juta dalam tempoh enam tahun lalu khusus bagi belanja mengurus pelajar daripada kalangan Orang Asli di seluruh negara.

Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan JHEOA, Nisra Nisran Asra Ramlan berkata, tahun lepas sahaja sejumlah RM12.2 juta telah dibelanjakan termasuk tambang pengangkutan, yuran sekolah, keperluan alat tulis, keperluan diri di asrama dan makanan.

"Sehingga kini seramai 25,000 pelajar anak Orang Asli belajar di sekolah rendah dan 9,500 belajar di sekolah menengah seluruh negara dengan (kerajaan) menyediakan pelbagai bantuan,” katanya kepada pemberita selepas majlis Program Orientasi Pelajar Orang Asli di Dewan Jubli Perak, Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) Kuala Betis, di sini, hari ini.

Tambah Nisra Nisran, hasil daripada perbelanjaan yang besar itu setiap tahun ,jabatan itu melihat semakin ramai pelajar golongan itu yang berjaya dan menunjukkan prestasi membanggakan hingga ada melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi. — Bernama

No comments:

Post a Comment